Κυριακή, 17 Σεπτεμβρίου 2017

Οι Μεγάλοι Παλαιοί #32 Nick Fury : Agent of Shield από Jim Steranko



Μετά την επιτυχία των ταινιών James Bond με πρωταγωνιστή τον Sean Connery που υποδύθηκε στη μεγάλη οθόνη με τον καλύτερο τρόπο την pulp δημιουργία του Ian Fleming, ήταν θέμα χρόνου οι κατασκοπικές hi-tech περιπέτειες να περάσουν και στα κόμικς (ή να αναβιώσουν αν προτιμάτε καλύτερα), και φυσικά η Marvel δεν θα έχανε την ευκαιρία να πάει χαμένη. Άλλωστε πάντα είχε δείξει ότι ακολουθούσε τα σημεία των καιρών στις εκδόσεις της τόσο στη δεκαετία του '60 όσο και στα 70's (kung fu, Blaxploitation, horror κ.τ.λ.)




Έτσι λοιπόν αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί ένας χαρακτήρας που ήδη είχε δικό του τίτλο ο Sgt. Nick Fury που με τους Howling Comandos του πολεμούσαν τους Ναζί στον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο ,αυτή τη φορά όμως στο σήμερα, μεγαλύτερος σε ηλικία, αλλά μυστικός πράκτορας και αρχηγός μιας κυβερνητικής οργάνωσης του AΣΠΙΔΑ (SHIELD). Ο χαρακτήρας θα εμφανίζονταν σε έναν ανθολογία τίτλο της Marvel το Strange Tales και θα μοιράζονταν το περιοδικό με έναν ακόμη πετυχημένο χαρακτήρα, τον Doctor Strange, ενώ αντικαθιστούσε τις solo ιστορίες του Human Torch απο τους Fantastic Four που δεν ήταν και τόσο πετυχημένες ως concept...




Στο τεύχος #135 λοιπόν του Strange Tales τον Αύγουστο του 1965 αρχίζει η νέα σειρά Nick Fury Agent of SHIELD σε σενάρια του Stan Lee και σχέδια του Jack Kirby (ο οποίος έκανε σχεδόν το 70% των τίτλων της Marvel όταν σήμερα "μεγάλα" ονόματα της βιομηχανίας δεν προλαβαίνουν να σχεδιάσουν ούτε έναν…) Ο Kirby μάλιστα μαζί με τον Lee παρουσίασαν αρκετές νέες ιδέες και καινοτομίες όπως το ιπτάμενο Hellicarier, τα LMD's (life model decoys), τις εγκληματικές οργανώσεις HYDRA, Α.Ι.Μ. κ.τ.λ.

Η σειρά όμως απογειώθηκε τόσο σεναριακά όσο και καλλιτεχνικά όταν ο Stan Lee, έδωσε τη δυνατότητα σε έναν 28χρονο σχεδιαστή (πρώην escape artist, μάγο σε σόου, μουσικό) με το παράξενο όνομα Jim Steranko να ξεδιπλώσει το αστείρευτο ταλέντο του μέσα από τις σελίδες αυτού του κόμικ και να δημιουργήσει μία από τις κλασσικότερες σειρές της Marvel αλλά και γενικότερα της 9ης τέχνης όλων των εποχών... Ο Steranko άρχισε να κάνει μελάνωμα και τελειώματα σε προσχέδια του Kirby από το Strange Tales #151(Δεκέμβριος 1966) και δύο τεύχη αργότερα ανέλαβε εξολοκλήρου το σχεδιασμό της σειράς (#153 Φεβρουάριος 1967) ενώ με το τεύχος #155 (Απρίλιος 1967) πράγμα σπάνιο για την εποχή, αναλαμβάνει και το σενάριο!!! (μετά τον Roy Thomas που είχε διαδεχτεί τον Lee).








Από εκεί και πέρα η σειρά περνάει σε άλλο επίπεδο, κυριολεκτικά απογειώνεται, με τον Steranko να δημιουργεί ένα έργο σταθμό στην ιστορία των κόμικ, ένα διαμάντι της Silver age (και όχι μόνο) εποχής των αμερικάνικων εικονογραφημένων, μία σειρά που αναγνωρίζεται από όλους τόσο για τη καλλιτεχνική όσο και τη πολιτιστική επίδραση της στο χώρο της 9ης τέχνης και της pop κουλτούρας γενικότερα… Τεύχος με τεύχος ο Steranko οργιάζει όλο και περισσότερο χρησιμοποιώντας καλλιτεχνικές τάσεις και τεχνικές της εποχής όπως ψυχεδέλεια και pop art, κολάζ και φωτομοντάζ (κάτι που είχε καθιερώσει από παλαιότερα και ο Kirby) και ενώ στην αρχή ο ίδιος έχοντας επηρεαστεί από τις ταινίες του Bond για το σχεδιασμό του κόμικ, μετά απο αυτή τη σειρά ήταν οι ταινίες που επηρεάζονταν από το δικό του στύλ!!!

Ο Steranko συνδύαζε την παραδοσιακή δουλειά των Eisner, Wood, Kirby με τον σουρεαλισμό των Powers και Dali, δημιουργώντας έναν εκρηκτικό συνδυασμό και ότι πιο διαφορετικό είχε παρουσιαστεί στα mainstream comics όχι μόνο μέχρι εκείνη τη στιγμή αλλά και για πάρα πολλά χρόνια αργότερα... Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που ακόμα και σήμερα γραφιστικές προσεγγίσεις και "κινηματογραφικές" τεχνικές που παρουσιάζονται στις περισσότερες δουλειές παλαιοτέρων και νέων καλλιτεχνών, δεν είναι παρά μίμηση (λέγε με επηρεασμό) του στυλ που δημιούργησε ο Steranko δεκαετίες πριν...




Mε το Strange Tales #168 τον Μάιο του 1968 ο τίτλος ολοκληρώνεται (μετά το αριστουργηματικό Yellow Claw story arc με ένα υπέροχο all time classic εξώφυλλο στο #167 και ένα μοναδικό για εκείνα τα χρόνια τετρασέλιδο spread), όχι όμως και η σειρά του Nick Fury που όπως και άλλοι χαρακτήρες της Marvel εκείνη την εποχή (Hulk, Iron Man, Captain America, Captain Marvel, Doctor Strange) αποκτά το δικό του τίτλο τον Ιούνιο του 1968 με το Nick Fury Agent of Shield#1 (και με το αρχικό βουβό δισέλιδο να εντυπωσιάζει). Στο οποίο ο Steranko θα κάνει μόνο τα τεύχη 1,2,3 και 5 με 20 σελίδες αυτή τη φορά ιστορίες (και όλα τα covers με αυτό του #4 να γράφει ιστορία και να επαναλαμβάνεται δεκάδες φορές στα επόμενα χρόνια) και αποχωρεί από τον τίτλο, γιατί και δεν προλάβαινε τα deadlines (φυσικό με τέτοια ποιότητα δουλειάς) καθώς και με κάποιες καλλιτεχνικές διαφορές που είχε με τον Lee, γιατί ο Steranko πίστευε ότι από ένα σημείο και μετά δεν του έδιναν την καλλιτεχνική ελευθερία που ήθελε στη δουλειά του...




Ο τίτλος συνέχισε για άλλα 13 τεύχη ακόμα για να ολοκληρωθεί με το τεύχος #18 τον Μάρτιο του 1971 (με σενάρια των Archie Goodwin, Garry Friedrich και σχέδια των Frank Springer, Herb Trimbe, Dick Ayers κ.α.) αλλά φυσικά δεν θα μπορούσε να φτάσει καν τη ποιότητα του Steranko ο οποίος με τη καλλιτεχνική τελειότητα του είχε ανεβάσει τον πήχη πολύ ψηλά... Ένας μεγάλος καλλιτέχνης που δημιούργησε ένα πολύ σπουδαίο και μεγάλο έργο, και η απουσία του τις τελευταίες δεκαετίες από το χώρο των κόμικ είναι πάντα αναντικατάστατη. Ένα έργο που δεν θα πρέπει να απουσιάζει από καμιά συλλογή και που όμοιο του δύσκολα μπορεί να βρεθεί αλλού.

Σπύρος Ανδριανός










Ο Σπύρος Ανδριανός γεννήθηκε το 1976 στην Αθήνα όπου ζει μέχρι και σήμερα. Αγαπά πολύ τα comics, είναι μανιώδης συλλέκτης τους, ενώ πολύ συχνά δημιουργεί κιόλας. Όταν δεν ασχολείται με τα comics διαβάζει κάποιο βιβλίο του αγαπημένου του συγγραφέα, Yukio Mishima, ή βλέπει ταινίες του Woody Allen τρώγοντας πίτσα.




Όλα τα τελευταία νέα στον χώρο των comics, σε Ελλάδα και εξωτερικό, κατευθείαν στην οθόνη σου με ένα κλικ! Εγγράψου τώρα στο Newsletter μας, για έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου